Grønn eller grønnvasket: Hvordan håndterer næringslivet strengere krav til bærekraftskommunikasjon?  

Tirsdag 15. august kl. 13.30 inviterer Kruse Larsen til panelsamtale under Arendalsuka med representanter fra norsk næringsliv. 

Kravene til bærekraftskommunikasjon øker år for år. I mars 2022 la EU frem forslag om forbud mot flere grep, vendinger og formuleringer de stempler som grønnvaskingsteknikker. Mange av disse brukes uforvarende i kommunikasjonen til norske selskaper daglig. I mars 2023 fulgte EU opp med et forslag om hvordan «grønne påstander» skal underbygges med dokumentasjon. 
 
Hvordan håndterer norsk næringsliv kravene? Hva sier Forbrukertilsynet, som håndhever reglene her i Norge? Hvilke råd kan vi gi til bedrifter som ønsker å kommunisere om bærekraft? 

Anne Therese Gullberg, partner og bærekraftsansvarlig i Kruse Larsen leder samtalen.  
Vi har også fått med oss Tonje Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet, som skal innlede om hvordan selskaper kan markedsføre gode tiltak uten å grønnvaske. Drevland er utdannet jurist og har lang erfaring som advokat. Det er Forbrukertilsynet som fører tilsyn til markedsføringsloven - og dermed også har ansvaret for å sanksjonere grønnvasking.  

I panelet har vi også fått med oss:  


Colin Campbell, bærekraftsdirektør, Posten og Bring 


Colin Campbell er bærekraftsdirektør i Posten og Bring, hvor han har vært siden 2006. Posten har blitt kåret til bransjens mest bærekraftige merkevare og er et av få norske selskaper som har redusert sine utslipp i tråd med Paris-avtalen. 


Ida Pernille Hatlebrekke, leder for klima- og miljø, Møller Mobility Group 


Ida Hatlebrekke er leder for klima- og miljø i Møller Mobility Group, et av Nord Europas største bilselskap. Hatlebrekke er tidligere gründer av Folk Oslo og har styreverv i flere grønne oppstartsselskaper. Hun er fast kommentator i Teknisk Ukeblad og var i 2020 initiativtaker til Grønnvaskingsplakaten. 


Per Hynne, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola Europacific Partners 


Per Hynne er direktør med ansvar for samfunnskontakt, kommunikasjon og bærekraft i Coca-Cola Europacific Partners, hvor han har vært siden 2012. Per er også styremedlem i AmCham Norge, styremedlem i Bryggeri- og Drikkevareforeningen og leder av komiteen for samfunnskontakt og næringspolitikk i DLF. 
 
Arrangementet finner sted på Fremtidens Næringslivsscene i Arendal og vil også streames. Vel møtt!

0